Kundaliniyoga för alla

Kundaliniyoga är en dynamisk, allsidig och händelserik yogaform som lägger stor vikt på vårt sinne. Denna form av yoga består av sammansatta yogaövningar som är sammansatt med starka andningstekniker och avslutas med en kortare meditation. Övningarna består av rytmiska, energigivande rörelser i sittande, stående, knästående och liggande ställningar i kombination med många olika slags andningstekniker, fokustekniker, kroppslås och mantran. Kundaliniyogaövningarna är mjuka och enkla att utöva och att lära sig. Mer krävande övningar och ställningar kan införas så att varje individ ska få ut det mesta möjliga av sin träning. För att utöva kundaliniyoga behöver man inte vig, utan detta är ett av de resultaten med regelbunden yoga utövande.

Tack vare kundaliniyoga stärker vi även kroppen och gör den smidigare, vi stärker hjärta och lungor, stimulerar nervsystemet och körtelsystemet samtidigt som vi får hjälp med att komma i kontakt med oss själva. Yoga kan även bidra till att förbättra olika sjukdomstillstånd. Våra liv blir även mer balanserade och mer rustade för utmaningar. Kundaliniyoga är dessutom en perfekt träningsform, man bygger inte bara rörlighet utan även styrka och kondition.

Kundaliniyoga är stärkande

Kundaliniyoga, mantran och meditation

En del av kundaliniyoga handlar även om mantran och meditation. Mantran består av ord eller stavelser som sägs eller sjungs om och om igen i samband med rörelserna. Att upprepa ett mantra högt är en verkningsfull teknik som hjälper till att stänga strömmen av tankar som ständigt sköljer över sinnet. Upprepningen bygger en vall mot nya intryck och tankar utifrån. Tankeverksamheten avtar, andningen lugnas ner, blodtrycket sjunker, muskelspänningar och stresshormoner minskar. Meditation är en annan del av kundaliniyogan. Efter den långa vilan är det bra att göra en meditation. Meditationen renar sinnet och får kroppen att slappna av, och ska stärka viljan och uthålligheten. Till en början kan det vara svårt med kundaliniyoga meditation, men det gäller att inte ge upp. Märker du att tankarna och sinnet springer iväg då gäller det bara att upprepa mantran.